Ondergrondse activiteiten.
Ik weet nooit van te voren wanneer ik weer een verhaaltje op het forum plaats maar na de tuinwerkzaamheden van mijn man en mij kreeg ik weer inspiratie. Hierbij wil ik verwijzen naar het korte stukje op pagina 35 ‘Waar is de mol?’
De laatste jaren zijn bepaalde zaken blijven liggen maar afgelopen week hebben we onze energie bij elkaar geraapt om eindelijk de klinkertjes in de tuin (terras, paadjes en cirkel) een grondige poetsbeurt te geven. Als voorbereiding heb ik, zittend op een laag krukje, het mos zoveel mogelijk verwijderd. Zaterdag is mijn man begonnen met de hogedrukreiniger, ik kwam er achteraan met tuinslang en harde bezem. Vandaag zijn we verder gegaan, wat een klus. Op verschillende plaatsen waren klinkertjes verzakt. De buitenrand van de cirkel is over een lengte van halve meter bijna een klinker lager komen te liggen. Het zwarte onderkruipsel dat dit op zijn geweten heeft, heeft netjes de cirkel gevolgd tot ie waarschijnlijk het scherpe zand niet meer voelde en zijn neus tegen de Limburgse klei heeft gestoten. Ook op andere plaatsen zijn flinke gangen ontstaan. Het lijkt de Noord-Zuid-lijn in het klein. Her en der tussen de planten zijn de restanten van de uitkijkposten nog te zien. Laatst zagen we een hermelijn in de tuin. Hij of zij had de witte winterjas nog aan. Na wat googlen (ik ben niet nieuwsgierig maar weet graag alles) las ik dat hermelijntjes dankbaar gebruik maken van de gangen die door mollen aangelegd zijn. Nu snap ik waarom we een hermelijn gespot hebben. Die heeft zich niet verveeld met dit doolhof aan gangetjes. Ach, het is de natuur. En als je zo in het groen woont dan neem je dit op de koop toe. Morgen op pad voor de nodige zakjes scherp zand, dan kan het een en ander gerestaureerd worden. Wij zijn blij met het resultaat. We waren bijna vergeten dat we 3 kleuren klinkertjes hebben. 🙂
Hartegroet,
Annemarie